instagramowe ogrodowanie czyli marzenia wschodzącej ogrodniczki

Nie tylko wschodzącej ale i upadającej, bo jak patrzę na zapisane inspiracje z insta, odnoszę wrażenie, że koniec lub przedkoniec moich ogro...

Nie tylko wschodzącej ale i upadającej, bo jak patrzę na zapisane inspiracje z insta, odnoszę wrażenie, że koniec lub przedkoniec moich ogrodowych marzeń jest odległy jak Wenus. Zima, choć bezśnieżna jak wiadomo nie sprzyja pracom ogrodowym. Nawet patrzenie na otoczenie zewnętrzne nie jest zbyt przyjemne.
Wyszły już przebiśniegi, niektóre zielone nie straciły swojej barwy, zimozielone nieco przygasły, reszta nurza się w brązowej brei zeszłorocznych liści, połamanych gałęzi, uschniętych traw i czegoś nieokreślonego.

Czekam na czas kiedy zacznę wskrzeszać ogród. Ptaszyska swoimi porannymi trelami oznajmiają, że to już niedługo nastąpi.
Jakimż genialnym wynalazkiem jest instagram, gdy to człek jeszcze nieodgarnąwszy snu z oczu może rozkoszować się piękną scenerią ogrodów czy to w aranżu letnim, zimowym, wiosennym  czy też jesiennym, wzdychając do swoich badyli.

Pokażę Wam kilka inspiracji, które trochę wpędzają mnie w kompleksy, bo jednak ogród to duże wyzwaie. Nie dość, że trzeba zaplanować z głową sadząc czy siejąc w odpowiednim miejscu to jeszcze trzeba wziąć pod uwagę potrzeby roślin, czas kwitnienia, wielkość jaką osiągną, żeby nie wtopić np. siejąc wysokie rośliny z przodu rabaty.

Odglądając  ogród i dom Marianne dochodzę do wniosku, że nigdy przenigdy nie osiągnę jej perfekcjoniznu. Starannie wypielęgnowany ogród, ścieżki, nie mówiąc już o jej pomysłach DIY jest jeszcze mocno poza moim zasięgiem. Pominę fakt, że jej piękny dom zachwyci każdego, że płynąca obok rzeka, rzeczka, strumień nadaje niezwykłego klimatu. Że ten cudny domek ogrodowy, altana czy jak to zwać zachwyca zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, normalnie można by tam zamieszkać.


ławka zrobiona z dwóch krzeseł, genialny pomysł

Kolejny ogród, który całkiem niedawno odkryłam, to ogród Pauliny. Zdobył moje serce czarnymi pergolami. Podobne kupiłam ubiegłego lata i ta czerń naprawdę świetnie komponuje się z zielenią (myślałam o pomalowaniu na inny kolor i tu przeleciała mi przez głowę cała paleta barw, ale jednak obawiam się, że architektura ogrodowa nie powinna dominować kolorem nad roślinami. Ostatecznie kwiaty powinny być na pierwszym planie)

Podoba mi się dbałość o szczegóły i totalne udomowienie ogrodu. Te wszystkie skrzyneczki, koszyczki, światełka, świeczuszki..... (ach jak kocham zdrobnienia) dają naprawdę fajny efekt.




Karolinalansmansgarden to piękne projekty ogrodów pełne kolorów i przecudnej gry barw roślin, i kwiatów. Zachwycają mnie kompozycje kwiatów posadzonych w donicach (w tym przypadku trzeba mocno pilnować podlewania) Ale niewątpliwą zaletą roślin w pojemnikach jest to, że można je dowolnie komponować oraz eksponować np. w koszach, glinianych misach, donicach, ocynkach.



Suburban existence rozwaliło mój wewnętrzny ekosystem. Jak się okazuje w mieście też się da. Fanstastyczne plony, ale też sporo pomysłów np. wykorzystanie  cegieł na obrzeża rabat.


I tu moja koncepcja wykorzystania beczek całkiem się sprawdza



Pozostając w klimacie przedmieść Suburban Cottage Garden dostarcza nie tylko inspiracji, ale i humoru. Obserwując kury i koty odnoszę wrażenie, że całkiem im fajnie się gania po ogrodzie. Dodatkowym atutem są czerwone (?) malowane fotele ogrodowe, które w bardzo znaczny sposób przyczyniły się do popełnienia mojej czerwonej ławki. Prawdę mówiąc przez chwilę miałam też pomysł na kury..... ale jakoś nie widzę symbiozy pomiędzy moją szaloną suką, a wszystkim co się rusza. Daruję więc kurom, wystarczy, że wariatka prawie wskakuje na drzewa widząc ptaki.



Small Magical Garden Spaces to znów mix pomysłów na aranże ogrodowe. Z przyjemnością oglądam stare mury, schody, zakątki ocienione zjawiskową glicynią, altany, pergole, wigwamy dla pnączy, chodniki z kostki ułożonej w wykwintne wzory. Takie przyjemne dla oka obrazki, które może gdzieś kiedyś sprawią, że coś zakiełkuje (raczej mam na myśli głowę ;-)




Rodzime konto instagramowe, które od początku jest dla mnie megainspiracją to Ogród Kasi Bellingham, kopalnia wiedzy, praktycznych porad i klimatycznych zdjęć.



I konto Marty z wiedzy której czerpię absolutną energię do działań ogrodowych, kompletnie nie zapamiętując skomplikowanych nazw kwiatów i warzyw.



Tymczasem groszki już wysiane i za radą Marty za chwilę wylądują na zewnątrz, bo rzeczywiście rok temu je przegrzałam, dlatego słabo kwitły. Werbeny, kwitnące kapustki, floksy również gnieżdżą swoje nasionka w ziemi. Koleusy moje ukochane, bladziutkie jeszcze, ale mocno rozwijają swój system korzeniowo-liściowy - w tym sezosnie chciałabym ich mieć całe mnóstwo. Pelargonie słabo przetrwały zimę (za mało światła, za dużo wody) ale coś tam postaram sie odratować.
Czas na pomidorki koktajlowe i trochę warzyw. Ponoć teraz do 28 lutego jest najlepszy czas na wysiewy.

Do miłego :)

You Might Also Like

6 comments

  1. Bardzo fajny wpis na temat ogrodowania - dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z mojego doświadczenia wynika, że kwiaty w doniczkach z wielkim trudem przeżywają takie upały, jakie mieliśmy w ubiegłym roku i 2 lata temu. Nawet podlewane 2-3 razy dziennie. A biegać z doniczkami, przestawiać je w cień, wystawiać znów na słońce? Chyba nie o to chodzi. Więc nawet pelargonie sadzę bezpośrednio do ziemi, a na zimę wkładam znów w doniczki.
    Kurom mówię kategoryczne nie - wolę chodzić boso po trawie niż skakać między kupami ;-)
    A te czarne pergole piękne!!!!
    Pozdrawiam! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat pelargonie dobrze sobie radzą z upałami, jednak faktycznie to dobry pomysł na sadzenie ich w gruncie.
      Ja mam sporo donic, głównie dlatego, że grunt nieprzygotowany, ale myślę, że duże naczynia beczki itp. które pomieszczą dużo ziemi będą ok.
      Ha ha ha... łapię się czasem na psie kupy ;-)

      Pozdrówka :)

      Usuń
  3. Solidnie napisane. Pozdrawiam i licżę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście same ogrody są bardzo ładne, ale ja jestem zdania, że i tak najlepiej się czuję na swojej posesji. Także jak widziałam w sklepie https://ogrodolandia.pl/budowle-ogrodowe to w tym roku chcę również mieć jedną z tych budowli ogrodowych.

    OdpowiedzUsuń