Moda na len. Dla ciebie i dla domu

JAK TO SIĘ ZACZĘŁO O lnie mogę dużo mówić i pisać. To tkanina, która jak mało którą polubiłam z wzajemnością. Jako człowiek urodzony i wycho...

JAK TO SIĘ ZACZĘŁO

O lnie mogę dużo mówić i pisać. To tkanina, która jak mało którą polubiłam z wzajemnością. Jako człowiek urodzony i wychowany w PRL, w czasach gdy rządziły stylony, dederony, krempliny i inne bistory, gdy tylko podrosłam na tyle, żeby samodzielnie penetrować sklepy trafiłam do Mody Polskiej, Hofflandu, galerii u plastyków, w których dostrzegłam magiczną tkaninę, którą bardziej kojarzyłam ze ścierkami, ściereczami do wyciskania serów, albo do owijania pieczywa. To była.....

TKANINA LNIANA - LEN

Spodobała mi się jej struktura, trójwymiarowość, ciekawa gra światła i cienia, przezierność, grubość, ciężar, strzępienie, zapach...

Była taka surowa, przaśna, artystyczna jak płótno na którym powstaje obraz, trochę mało elegancka (wówczas tak mi się wydawało) ale nonszalancka, niespokojna i niegrzeczna. Kojarzyła mi się z latem, wiatrem, słońcem,  ciepłem, naturą, wsią, zapachem skoszonej trawy, falującym zbożem.

CO MNIE ZAINSPIROWAŁO?

Dostrzegłam pewien typ kobiet, które ujęły mnie swoją elegancją, nonszalancją, jakimś takim luzem w stroju, włosach, ruchach..... ubranych w garsonki, żakiety, bluzki, spódnice albo spodnie z..... L N U.

Miały megadrogie torby z grubej, surowej skóry, nosiły jakąś ciężką srebrną biżuterię. Były dojrzałe, zdecydowane, trochę surowe, stanowcze, konkretne. O wyrazistym spojrzeniu, zdecydowanych ruchach, śmiałe. Łączył je świetny styl, który oczarował mnie bez reszty.

Ten len na nich lekko wygnieciony, ale widać prasowany, świeży, już elegancki - zmieniłam swój odbiór tej tkaniny, kojarzył mi się z DOBRYM ŻYCIEM,  DOBRYM STYLEM,  ŚWIETNYM GUSTEM. Tak po prostu. 

Sama nigdy nie dążyłam do tego typu elegancji. Moja dziewuchowata naura nie dała się wbić
w garsonkę, choćby z lnu, ale len głęboko utkwił w mojej głowie.

Dziś mając do dyspozycji całą baterię lnów, w kolorach o jakich wówczas mogłam pomarzyć czuję,
że otacza mnie DOBRO,  WYJĄTKOWOŚĆ, PIĘKNO

tunika lniana czarna

DLACZEGO LEN JEST DROGI?

Len jest trudną tkaniną do pracy. Warto wiedzieć, że szycie czegokolwiek z lnu wymaga znajomości technik szycia, umięjętności innych niż przy szyciu np. bawełny i większej ilości czasu na pracę z nim.

Sposób produkcji, cykl wytwarzania, wzrostu rośliny, technologia obróbki włókien jest droga. Dokładając cenę wytwarzania produktu z gotowej tkaniny macie odpowiedź skąd ta cena?

bluzka lniana i sukienka z lnu

Ale len jest ponadczasowy. CAŁOROCZNY - wbrew powszechnym opiniom, że to tkanina na lato. Latem chłodzi jest przewiewny, higroskopijny, idealny na upały. 

Zimą natormiast dwie warstwy grubszego lnu tworzą tak doskonoałą barierę dla chłodu, że żaden milasty sweter tego nie zastąpi. Piszę to z własnego doświadczenia, bowiem całą zimę noszę lniane ciuchy i niebawem zobaczycie jak komponuję lnianą garderobę, w tym również na okresy chłodu.

Wiem, że świat dzieli się na miłośników lnu i całą resztę. Z tej reszty udało mi się przenicować kilka osób na stronę LNIANEJ MOCY  i mam nadzieję, że ten proces będzie dalej postępował.

Moda na len na świecie trwa nieustannie, len jest tkaniną uznaną, szanowaną i uwielbianą. Niestraszne są zagnioty i pofałdowania. Jego artystyczna i nonszalancka natura pociąga za sobą wiele osób. Tworzy się z niego piękne kolekcje ubrań, bielizny, toreb, szali, a nawet sukien śłubnych. Len gości
w sypialniach, łazienkach, kuchniach i w dziecięcych pokojach.

obrus lniany natural z falbanką

Jest tkaniną łatwą w pielęgnacji. Nie wymaga prasowania, ale skoro już lubimy uprasowany len,
to dzisiejsza jego struktura i sposób wytwarzania sprawiły, że prasuje się go z lekkością
i bezproblemowo.

zasłonka lnina z hafeem i ręcznik lniany


Prać można w wysokich i niskich temperaturach, w zależności od rodzaju i przeznaczenia wyrobu. Inaczej pierzemy pościel, a inaczej np. roletę rzymską, która jak wiadomo głównie generuje kurz.

pościel lniana ŁĄKA 


Len, z którego szyję swoje wyroby jest zmiękczany, a czasem podwójnie zmiękczany czyli tzw. stonewashed i wykurczany. Dzięki czemu moje produkty nie kurczą się po praniu. Rolety rzymskie również. Zawsze sprawdzam strukturę lnów, które sprowadzam. 

A wymagania mam wysokie.Możecie więc śmiało polegać na moim doświadczeniu, wiedzy i pasji.


❤❤❤



















You Might Also Like

4 comments

  1. witaj! A ja właśnie swój pierwszy elegancko-sportowy kostium miałam z Mody Polskiej i był to przepiękny błękitny len!!! Choć minęło lat prawie 40 i jeszcze jakaś koma, pamiętam go doskonale. Masz rację len jest fantastycznym materiałem na wszystko. Dobrze, że wytłumaczyłaś, skąd bierze się jego wysoka cena. Twoja pościel "Łaka" zachwyciła mnie niesamowicie. w takiej pościeli, to dopiero ma się sny! Pozdrawiam
    Helena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Te kostiumy z Mody Polskiej, garsonki, sukienki.... były obłędne. Dziś wracają takie cudne melanże jakie zapamiętałam z tamtych czasów (albo tak mi się kojarzą). To tylko dowodzi temu, że len jest ponadczasowy i jego powrót jest jedną z lepszych rzeczy jakie miały miejsce.
      Łąka to była piękna kolekcja pościeli, ale w zasadzie każda pościel lniana jest warta grzechu.
      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Twoja miłość do lnu jest tak wielka, że czasem kiedy mam go przed sobą na myśl przychodzisz mi właśnie Ty i Twoje prace...Choć nie jestem taka wielbicielką tej tkaniny jak Ty, to z pewnością zauważam jej piękno, charakterność i zalety a w mojej szafie mam kilka bardzo fajnych lnianych ciuszków...

    OdpowiedzUsuń
  3. Len jest wyjątkową tkaniną, naturalną, zdrową i minimalistyczną. Można zrobić z lnu zasłony, osłony okienne, lniane pokrowce na poduszki czy też inne dodatki, które wprowadzą do wnętrza więcej ciepła i harmonii.

    OdpowiedzUsuń